Een scooter huren op Bali, het is iets dat veel backpackers doen als ze op het populairste eiland van Indonesië zijn. Logisch ook, want het is een ideale bestemming om lekker rond te toeren en zo bij de meest onontgonnen plekjes uit te komen. Denk aan de prachtige Jatiluwih-rijstterrassen, de watervallen rond Munduk of de rustgevende omgeving van Sidemen. En wat te denken van de vele mooie tempeltjes waarmee Bali bezaaid is?
Echter, weet jij waar je allemaal aan moet denken bij het huren van een scooter? Ben je verzekerd als je op een scooter over het eiland gaat rijden? Heb je een rijbewijs nodig? Zo ja, moet dit een internationale zijn? Kun je jouw motorbike op een ander punt afgeven dan waar je ‘m gehuurd hebt? En hoe is het überhaupt om op Bali te scooteren? Is het veilig?
Op zulke vragen ga ik je in deze blog een antwoord geven. Zo hoef je niet meer met de handen in het haar te zitten en weet je wat je kunt verwachten. Ik geef je de laatste info, dat betekent voor 2024. Nu ik dit artikel aan het updaten ben, woon ik trouwens ook op Bali, om precies te zijn in Ubud. Je krijgt zodoende échte insider-tips van me 🙂 .
Goed om te weten: de prijzen die ik in dit artikel noem zijn telkens in Indonesische rupiah (IDR). 1 euro is over het algemeen gelijk aan 15.000 IDR tot 17.000 IDR, de exacte dagkoers kan je hier bekijken.
Ik hoorde dat een scooter huren op Bali verboden wordt, hoe zit dat?
Ja, je hebt vast het bericht zien langskomen in maart 2023, waarbij gesteld wordt dat toeristen op Bali niet langer een scooter kunnen huren vanwege de vele ongelukken die er gebeuren. Onder andere Nu.nl schreef erover.
Als je het artikel echter leest en insiders op Bali spreekt, dan merk je al vrij snel dat je met een clickbait te maken hebt. Het is namelijk helemaal niet zo dat dit nu al het geval is, ze hebben het slechts als een idee opgeworpen.
Ik kan wel zeggen dat ik een redelijke kenner ben als het op Bali aankomt, ook vanwege de contacten die ik er heb. Een van die contacten is iemand die er al zo’n 10 jaar woont en precies weet hoe het allemaal werkt op het eiland. Hij zei het volgende:
“Tja, dit zijn van die wilde uitspraken die je hier wel vaker hoort. Net zoals er over een alcohol-ban werd gesproken. Geloof mij maar, ze gaan het nooit doorvoeren.”
Dus, laat je niet bang maken: een scooter huren is voorlopig gewoon mogelijk en de kans dat men dit daadwerkelijk verbiedt is -kijkend naar eerdere voorbeelden- erg klein.
Als gezegd ben ik nu ik dit schrijf op Bali, en er is werkelijk waar niets veranderd. Het huren van een scooter is zo gepiept en binnen luttele minuten ben je rijklaar.
Persoonlijk denk ik dat ze vooral een waarschuwing willen afgeven aan toeristen. Dronken rondrijden, met ontbloot bovenlijf, geen helm dragen; het zijn dingen waar de autoriteiten zich duidelijk aan storen. En terecht. Plus het feit dat er inderdaad tig ongelukken gebeuren, ook met dodelijke afloop, maakt het natuurlijk een hot topic.
Welke modellen zijn gangbaar om te huren?
Eigenlijk zijn het met name twee modellen die verhuurders aanbieden: de Honda Scoopy (80cc-110cc) en de Honda Vario (125cc-150cc). Zelf vind ik de Honda Vario van 125cc het fijnst, maar voor korte afstanden is de Honda Scoopy ook prima.
Zoek je een grotere en krachtigere motorbike, dan zijn de Yamaha Nmax (155cc) of de nog grotere Yamaha Xmax (250cc) een betere optie.
Al de voorgenoemde scooters zijn automatisch geschakeld. Je hebt verder dus geen gedoe met schakelen of zo.
Wat kost het huren van een scooter op Bali?
Bij de meeste verhuurbedrijven kun je kiezen uit verschillende opties. Wil je de motorbike voor een dag, week of zelfs een maand huren? De logische regel is dat hoe langer je er eentje huurt, hoe goedkoper het wordt. Wel onderhandelen natuurlijk, en niet direct akkoord gaan met de voorgestelde tarieven.
Het is me trouwens opgevallen dat, vooral de maandprijzen, sinds de corona-jaren flink omhoog zijn gegaan. Voor de coronaperiode kon je namelijk vrij eenvoudig voor 500.000 IDR tot 600.000 IDR per maand een Honda Vario van 125cc huren. Dit is anno 2023 echter niet meer mogelijk, tenzij je héél goed zoekt.
De prijzen variëren per plaats en zijn tevens afhankelijk van het feit hoe oud een model is. Je hebt bijvoorbeeld de oudere modellen Honda Vario, die overigens helemaal prima zijn, en de nieuwere die te herkennen zijn aan de digitale kilometerteller.
Betalen doe je doorgaans direct in cash, bij de grotere verhuurders kun je tevens met kaart betalen.
Hieronder zet ik per model de prijzen waar je vandaag de dag op moet rekenen.
Per dag
Wat kost het huren van een scooter op Bali per dag?
De tijden dat je een Honda Vario voor 50.000 IDR per dag kon huren zijn helaas voorbij. Desalniettemin hoeft het allemaal niet heel veel meer te kosten. Kijk hier maar:
- Honda Scoopy of Honda Vario 110c: 70.000 – 100.000 IDR
- Honda Vario 125cc: 70.000 – 100.000 IDR
- Yamaha Nmax: 125.0000 – 175.000 IDR
- Yamaha Xmax: 250.000 – 300.000 IDR
Per week
Indien je in plaats van dagelijkse huur voor een week kiest, krijg je meestal een leuke korting. Dit zijn de prijzen waar je per model aan moet denken:
- Honda Scoopy of Honda Vario 110c: 450.000 IDR
- Honda Vario 125cc : 450.000 – 600.000 IDR
- Yamaha Nmax: 800.000 IDR
- Yamaha Xmax: 1.600.000 IDR
Per maand
Dit zijn de maandprijzen die gangbaar zijn en waar je op uit moet zien te komen:
- Honda Scoopy of Honda Vario 110c: 1.000.000 IDR
- Honda Vario 125cc : 1.200.000 IDR
- Yamaha Nmax: 2.000.000 IDR
- Yamaha Xmax: 3.500.000 IDR
Goed om te weten: de huur is inclusief een helm. Zorg dat je deze altijd ophebt als je aan het rijden bent. Doe je dit niet, dan staat hier een (fikse) boete op. Dit kan zomaar 200.000 IDR of meer zijn. Los daarvan is het natuurlijk veiliger.
In de rustigere gebieden met weinig tot geen controle of tijdens korte afstandjes doe ik dit overigens lang niet altijd, maar het blijft natuurlijk verstandiger om het wel te doen 🙂 .
Een schokkend prijsvoorbeeldje
Ik update dit artikel telkens als ik weer op iets belangrijks stuit. Zo stuurde ik gisteren -februari 2024- een bekende scooterverhuurder in Jalan Sri Wedari in Ubud een berichtje met de vraag of hij een Honda Vario 125cc voor rond de 600.000 IDR tot 800.000 IDR beschikbaar had, voor een maand.
Ja, ik ben een onderhandelaar en weet hoe het spelletje gespeeld wordt 😉 .
Van het antwoord viel m’n mond serieus open van verbazing. Een Honda Vario had hij niet beschikbaar, maar wel een Honda Scoopy voor de bizarre prijs van 2.000.000 IDR per maand. Oké, het voertuig was vrij nieuw maar dan nog. Wetende dat dit type voor de corona-tijd 500.000 IDR per maand kostte (als je enigszins je best deed), vond ik viermaal zoveel aan de gortige kant.
Alleen ja… Als mensen het betalen dan kun je zo’n verhuurder natuurlijk geen ongelijk geven. De meeste toeristen kennen de prijzen van een tijdje terug niet en denken: oh, 125 euro per maand voor een scooter, da’s niks!
Wanneer je prijzen als deze tegenkomt, weet dan dat er altijd goedkopere alternatieven zijn. Een Honda Scoopy kun je bijvoorbeeld makkelijk voor 1.000.000 IDR per maand huren. Laatst kwam ik er bijvoorbeeld nog eentje tegen voor 700.000 IDR, een stuk buiten het centrum. Nee, die is dan niet gloednieuw maar wat boeit dat? Als ‘ie maar goed onderhouden is.
Zelf heb ik vervolgens ergens anders een Hond Vario 125cc gefixt voor 850.000 IDR per maand. Met omgerekend een euro of vijftig is dat geen slechte deal.
Een tip om de beste prijs te vinden
Als ik in Ubud kijk valt het me op dat de scooterprijzen in de zeer toeristische straten aan de hoge kant zijn. Hoe verder je de zijstraten inloopt, hoe meer je in de lokale delen uitkomt en hoe gunstiger de prijzen vaak uitvallen.
Zo wandelde ik onlangs door Jalan Sukma Kesuma waar ik verderop in de straat een aantal kleine shops met scooters zag staan. Toen ik aan een van de vrouwen vroeg hoeveel de Honda Vario 125cc voor een maand kost en ik daarbij aangaf eerder voor 600.000 IDR gehuurd te hebben, noemde ze de prijs van 1.000.000 IDR. Ik vertelde nogmaals eerder voor 600.000 IDR een Vario te huren, waarna ze aangaf 800.000 IDR prima te vinden. Als ’tegenbod’ zei ik 700.000 IDR en daar ging ze mee akkoord.
Zo zie je maar, dat je als je een beetje moeite doet alsnog op prijzen uit kunt komen die de pre-coronatijd benaderen. Bij grotere verhuurders of bij drukkere straten zal je dit normaal gesproken niet lukken trouwens. Canggu, Seminyak, Ubud, Kuta en Uluwatu zijn onwijs toeristisch, verhuurders hoeven daar daarom niet met de prijs te zakken. Ze verhuren de scooters immers toch wel.
Een tip voor als je gaat onderhandelen
Qua dagprijs valt er weinig te onderhandelen, wellicht dat je met veel moeite 10.000 IDR van de prijs af kunt krijgen. Je moet jezelf dan alleen afvragen of die inspanning voor zo’n kleine korting je de moeite waard is.
Voor week- en maandtarieven is er echter meer onderhandelingsruimte. Al krijg je nogal eens de indruk van niet.
“What the fuck, this price is from 10 years ago.” Uitspraken zoals deze zullen over het algemeen namelijk het eerste zijn wat een verhuurder tegen je zegt als je aangeeft voor minder dan 1.000.000 IDR per maand te willen huren. Laat je hier echter niet door afschrikken, het is de typische tactiek die men op Bali gebruikt.
Word ook niet boos en blijf kalm. Geef aan dat je voorheen voor 500.000 tot 600.000 IDR per maand huurde en daarom 700.000 IDR tot 800.000 IDR meer dan schappelijk vindt. Het kan dan best zo zijn dat de verhuurder wat water bij de wijn doet.
Hoeveel kost benzine per liter en waar kan je tanken?
Dan is er nog de benzine genaamd ‘Pertalite’. Het zal je niet verbazen dat ook de brandstof lekker voordelig is. Op de straten worden literflessen verkocht voor 10.000 IDR, veelal glazen vodkaflessen. Bij de tankstations betaal je ongeveer hetzelfde. De premium-variant ‘Pertamax’ kost tussen de 13.000 IDR en 15.000 IDR per liter, al tankt vrijwel niemand die een scooter huurt deze duurdere benzine.
Ervan uitgaande dat ongeveer 17.000 IDR gelijkstaat aan 1 euro, weet je meteen hoe goedkoop het rijden op een scooter hier is.
De officiële tankstations op Bali heten trouwens ‘Pertamina’, maar er bestaat ook zoiets als ‘Pertamini’. Een Pertamini lijkt op een tankstation in miniatuurvorm en wordt gerund door locals. Vaak staat er slechts een tank, vandaar de naam ‘mini’. Benzine is overigens het goedkoopste bij Pertamina’s, bij een Pertamini betaal je rond de 12.000 IDR per liter.
Goed om te weten: bij een Pertamina-tankstation heb je de keuze om Pertalite of Pertamax te tanken. Pertalite is het goedkoopst en het meest gangbaar.
Waar kun je een scooter zoal huren?
Dit kan eenvoudig in ieder gebied waar toeristen komen. Met name in Kuta, Ubud, Canggu en Seminyak vind je talloze particuliere verhuurbedrijfjes. Ook in de niet-toeristische plekjes op Bali loop je altijd wel iemand tegen het lijf die “motorbike?” naar je zal roepen.
Een veiligere optie is om een motorbike via je hostel te huren of bijvoorbeeld via een organisatie als Bikago, ook bekend als Bali Bike Rental. Veiliger in de zin dat je weet dat je met een betrouwbare verhuurder te maken hebt. Weet wel dat je bij een gerenommeerde partij als Bikago meer betaalt dan bij een lokale verhuurder, maar daarvoor krijg je wel zekerheid terug. Denk aan de optie om je scooter te verzekeren tegen schade en diefstal. Bovendien hebben ze diverse vestigingen op Bali, en kun je de scooter op plek A huren en later op plek B afleveren, mocht je dat willen. Ook bieden ze een aflever- en ophaalservice en zijn de scooters bij hen in uitmuntende staat.
Maar eerlijk gezegd huur ik zelf mijn scooters gewoon altijd bij een lokale verhuurder en vind dit prima. Maar goed, dit is natuurlijk je persoonlijke keuze 🙂 .
Wat is de minimale leeftijd om een scooter te kunnen huren?
Je mag op Bali een scooter huren vanaf dat je 18 jaar oud bent. De maximale leeftijd is overigens 71 jaar.
Welke checks raad ik je aan om te doen voor je de scooter huurt?
Voordat je de scooter meeneemt, raad ik je aan om een aantal checks te doen. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan.
Verder is het een must dat je de basics van tevoren kent. Denk bijvoorbeeld aan het correct gebruiken van je remmen, spiegels enzovoorts. Ik ben zelf ooit van een scooter afgeflikkerd in Griekenland, omdat ik alleen de voorrem gebruikte. Het wiel blokkeerde en vervolgens liep ik de hele vakantie in het gips. Niet echt een aanrader kan ik je zeggen 😉 .
Qua checks adviseer ik je de om volgende dingen te doen:
-
- Check de spiegels goed. Ik heb regelmatig meegemaakt dat deze nogal loszitten, waardoor ze tijdens het rijden van positie veranderen. En dat is knap lastig kan ik je zeggen. Of soms ontbreekt er één (of zelfs twee).
- Kijk bovendien naar de wielen en of daar nog voldoende profiel opzit. Bij mij is het voorgekomen dat het profiel er volledig af was, waardoor je nauwelijks grip hebt. Vervolgens heeft de verhuurder er nieuwe wielen opgezet.
- Wat verder vaak voorkomt is dat de lichten en de kilometerteller niet werken. Ook dit kun je voor de huur checken.
- Check goed of er bepaalde gebreken (zoals krassen of deukjes) zijn en maak hier eventueel foto’s van én spreek erover met de verhuurder. Zo kan er bij het terugbrengen van de scooter niet worden geclaimd dat jij de gebreken hebt veroorzaakt.
- Hoeveel benzine zit er in de tank? Op datzelfde level lever je de scooter ook weer in, spreek dit goed af met de verhuurder.
- Verder is het ook aan te raden om een foto te nemen van de verhuurder met de scooter. Zo kun je aantonen hoe de motorbike eruitzag op het moment dat je ‘m meenam. Als de eigenaar dit niet wil doen, zou ik geen scooter via hem of haar huren. Het is bovendien slim om een korte video te maken van het voertuig, zeker als je (lichte) schade ziet en daar naderhand niet de schuld van wilt krijgen.
- Regel nummer 1: rem nooit eerst met je voorrem, in ieder geval niet abrupt, want anders zal je vallen.
- Doe altijd een testritje om te kijken of de remmen goed werken. Het komt nogal eens voor dat de handremmen niet goed vastzitten en dat er speling op zit.
Kun je lessen volgen?
Heb je nog nooit op een scooter -feitelijk een motor- gereden, dan is het absoluut aan te raden om een paar lessen te nemen. Het is belangrijk dat je je veilig voelt wanneer je aan het rijden bent, zowel voor jezelf als voor anderen. Los van het feit of je wel of niet kunt rijden, is het verkeer op Bali bovendien een stuk chaotischer dan je thuis gewend bent.
Lees ook: is Bali veilig?.
Om een of meerdere lessen te volgen kun je navraag doen bij de plek waar je scooter huurt. Meestal begin je op een rustige locatie, om daarna meer de drukte -en de Balinese realiteit- op te zoeken. Je moet qua kosten denken aan 500.000 IDR voor 2 uur.
Is het nodig om je paspoort achter te laten? En betaal je borg?
Nee, in de meeste gevallen niet. Wordt dit wel van je gevraagd, dan raad ik je aan om bij een ander verhuurbedrijfje te kijken. Meestal voldoet een kopie van je paspoort, de naam van je accommodatie en de kamer waar je verblijft.
Soms wordt ook om een borg gevraagd, maar zelf heb ik dit nog niet meegemaakt. In Thailand is dit bijvoorbeeld anders, daar zal je vrijwel altijd ofwel je paspoort ofwel een contant bedrag moeten achterlaten.
Heb je een rijbewijs nodig? Moet dit een internationaal rijbewijs zijn?
Ja je hebt een rijbewijs nodig in combinatie met een internationaal rijbewijs. Weet dat dit een motorrijbewijs moet zijn, categorie A dus. Niet zozeer om het voertuig mee te krijgen, dit is doorgaans een piece of cake. Vooral om niet in de problemen te komen bij ongelukken. Voertuigen met een cilinderinhoud groter dan 50cc worden namelijk als motor gezien. De plaatselijke verzekering kan bij schade moeilijk gaan doen als je alleen een autorijbewijs kunt overleggen
Indien je geen internationaal papiertje (€18,95 via de ANWB) hebt, dan kun je kiezen voor een lokaal motorrijbewijs. Dit rijbewijs kun je dezelfde dag halen op het politiebureau in Denpasar (Jl Gunung Sanghyang). De kosten hiervan bedragen doorgaans 300.000 tot 600.000 IDR, afhankelijk van wie je treft en je onderhandel-skills.
Als je aangehouden wordt en geen internationaal of lokaal rijbewijs kunt overleggen, dan leidt dit in de meeste gevallen tot een boete. In dit geval volstaat een internationaal autorijbewijs meestal wel, al verschilt dit per situatie. Noem het een scam, noem het onzin, maar het is nou eenmaal zo. Je kunt hierbij denken aan boetes van 50.000 IDR. Niet zo spannend dus, maar wel vervelend. Overigens, het tonen van een internationaal rijbewijs categorie B volstaat. Je hoeft aan degene die je staande houdt dus geen motorrijbewijs te kunnen overleggen.
Eenmaal betaald, kun je de weg weer vervolgen. De boete dient overigens als smeergeld: ze verdwijnt in de zakken van de politiemannen. Blijf kalm als een politieagent je aanhoudt, reageer in ieder geval niet geïrriteerd. Dit maakt je onderhandelingspositie alleen maar zwakker.
Tip: sommige (corrupte) agenten zullen je vertellen dat je 500.000 tot 1.000.000 IDR moet betalen. Het alternatief is meegaan naar het bureau. Trap hier niet in, zeg dat je geen portemonnee mee hebt genomen maar geef aan dat je alleen een briefje van 50.000 IDR bij je hebt. Het merendeel van de agenten gaat hier uiteindelijk mee akkoord. Laat in ieder geval nooit blijken dat er meer te ‘verdienen’ valt.
Het aanhouden van toeristen gebeurt overigens met name in het toeristische zuiden van Bali. Hoe noordelijker je gaat, hoe minder dit het geval is.
Wat als je een ongeluk krijgt?
Het is zo dat je als buitenlander vaak aan het kortste eind trekt en als schuldig wordt gezien, hier kun je verder vrij weinig aan doen. De redenatie is dat als jij er niet was geweest, het ongeval niet was gebeurd. Inderdaad wat kortzichtig, maar je verandert er niets aan.
Als je schade veroorzaakt aan je eigen scooter, ben jij degene die hiervoor zal moeten betalen. De hoogte van het bedrag hangt af van de eerder verzekeringsovereenkomst met de verhurende partij én of jij aan de voorwaarden voldoet (in het geval van meer dan 50 cc: een internationaal motorrijbewijs + een Nederlands motorrijbewijs).
Erger nog: als jij materiële of immateriële schade hebt veroorzaakt bij een derde, dan is de kans groot dat jij hier (grotendeels) voor opdraait. Hierover vertel ik je meer in het antwoord op de volgende vraag.
Goed om te weten: houd er voor je veiligheid rekening mee dat men op Bali aan de linkerkant van de weg rijdt. Weet verder dat er buiten de toeristische gebieden niet veel bewegwijzering aanwezig is. Qua navigatie raad ik je daarom aan om een app te gebruiken, mijn favoriet is Maps.me.
Ben je verzekerd?
Aangezien ik hierover erg veel uiteenlopende dingen heb gehoord en gelezen, heb ik speciaal met de ANWB gebeld. De medewerker van het hoofdkantoor vertelde me letterlijk:
“Indien je op een voertuig rijdt waarvoor je geen rijbewijs hebt, ben je nooit verzekerd voor lichamelijk letsel dat je aan anderen toebrengt.”
Ook heb ik contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar (Anderzorg), zij zeggen:
“Ook al rijd je in het buitenland rond zonder rijbewijs, voor wat betreft de zorg ben je gewoon verzekerd. Voor ons is het van belang of je een zorgverzekering hebt. Houd er wel rekening dat je in dit soort gevallen niet verzekerd bent voor de bergings- en reddingskosten. Tevens vergoeden we de juridische kosten, die gevolg zijn van het rijden zonder rijbewijs, niet.”
Op zich allemaal best logisch. Helaas maken veel backpackers een denkfout.
Het is namelijk zo dat veel scooters op Bali (en überhaupt in Zuidoost-Azië) een cilinderinhoud van minimaal 80cc hebben. In Nederland heb je voor voertuigen met meer dan 50cc officieel een motorrijbewijs nodig. In Indonesië is dit ook zo! Volgens de wet rijd je dus op een motor(scooter) in plaats van een brommer. Heb je geen motorrijbewijs, dan ben je wettelijk niet verzekerd.
Goed om te weten: diverse verzekeraars hebben me gezegd dat je altijd recht hebt op vergoeding van je persoonlijke zorgkosten, of je nou bevoegd was om te rijden of niet. Een zorgverzekering staat namelijk lost van het feit of je wel of niet verzekerd bent voor het rijden op een motor. Zo heb ik jaren geleden een scooterongeluk gehad in Griekenland. Ondanks dat ik niet bevoegd was om erop te rijden, heb ik de voorgeschoten kosten voor de hechtingen en het gips gewoon kunnen declareren.
Goed om te weten: je standaard-zorgverzekering vergoedt “de medisch noodzakelijke kosten in het buitenland tot maximaal het Nederlandse tarief.” Dit kan dus betekenen dat je moet bijbetalen omdat in sommige landen de gezondheidszorg duurder is dan in Nederland. De oplossing is een aanvullende of reisverzekering. In het laatste geval vink je de optie ‘dekking geneeskundige kosten’ aan.
Op Bali heb je voor schadeclaims door het rijden op een motor niets aan je motorverzekering uit Nederland of België. Ook niet aan je reisverzekering trouwens. Mijn reisverzekeraar zei hierover het volgende:
“Schade die je veroorzaakt bij anderen met een motor, kan je niet bij je reisverzekering verhalen. Deze schade valt onder de WA-verzekering van de motor. Indien er geen WA-verkering op de motor zit, dan kun je de kosten helemaal nergens claimen.”
Daarom sluit je, indien mogelijk, bij de verhuurder een lokale motorverzekering af. De praktijk leert echter dat dit vrijwel nergens mogelijk is. Lukt het je wel, let dan in elk geval goed op de kleine lettertjes. Hoe zit het bijvoorbeeld met de hoogte van het eigen risico? Wat zijn de kosten voor de mogelijke schades? Ben je verzekerd voor schade bij derden? Tot welke hoogte? Lees de huurovereenkomst daarom goed door.
De verhuurder Bikago zegt het volgende:
“Valid Driver’s License from your country or state of permanent residence is mandatory, in combination with an International license.”
En:
“Please do note that our insurance policy does not cover you if it turns out that the driver was drinking, underaged, or not in possession of a valid driving license”
Een geldig rijbewijs is dus vereist om eventuele schade aan het voertuig vergoed te krijgen. Moet dit een motorrijbewijs zijn? Onlangs mailde ik Bikago hierover en de Nederlandse eigenaar Bart zei het volgende:
“Met ‘valid driving license’ bedoelen we enig rijbewijs, auto/brommer/motor/etc. Maar helemaal geen rijbewijs accepteren we sowieso de rental niet.”
Het hoeft dus géén motorrijbewijs te zijn om schade aan het voertuig vergoed te krijgen.
Verder zegt deze zelfde verhuurder:
“We are not liable to damage, loss, injury, and death sustained by the hirers riding the motorbikes or their pillion riders and other people involved in accidents.”
Het komt er op neer dat je, als je aan de vereisten voldoet (internationaal motorrijbewijs + originele motorrijbewijs), je tot op zekere hoogte verzekerd bent voor schade aan het voertuig dat jij leent. Voor schade aan anderen ben je met deze lokale verzekering dus niet verzekerd. Zo simpel is het!
Even een extreem geval:
-
-
- Je huurt een 80cc via de verhuurder Bikago.
- Je hebt via hen een lokale verzekering afgesloten.
- Je rijdt op Bali iemand invalide met het voertuig.
- Jij wordt als schuldige gezien.
-
In deze situatie is er een reële kans dat jij de materiële en lichamelijke schade die je bij de andere partij hebt veroorzaakt, zal moeten vergoeden. Immers, deze wordt niet vergoed door de lokale verzekering. Met alle gevolgen van dien. Eigen schuld, dikke bult (helaas).
Tip: Heb je een motorrijbewijs en wil je op bijvoorbeeld een 80cc rijden? Probeer dan altijd een lokale aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, zodat je niet voor eventuele hoge (medische) kosten van derden moet gaan opdraaien. In de praktijk blijkt dit helaas lastig. Het is dan ook niet zonder reden dan verzekeringen vanuit Nederland afraden om in het buitenland een scooter te huren.
Wat je verder kunt doen, is via je reisverzekering een rechtsbijstandsverzekering aanvragen. Zo word je juridisch geholpen in het geval je in het buitenland schuldig wordt bevonden aan een ongeluk.
Eerlijk gezegd wist ik ook niet dat dit de regels zijn voor wat betreft het rijden op een scooter in het buitenland, zeker omdat ik op forums allerlei verschillende uitspraken tegen ben gekomen. Dit is in ieder geval hoe het is, ik kan er niets anders van maken. Het gevaarlijkste punt is wat mij betreft dat je jezelf zou moeten verzekeren voor eventuele schade bij derden, maar dat dit vaak niet mogelijk is.
Zelf heb ik in ieder geval geen motorrijbewijs en huur ik eigenlijk zonder enige twijfel een scooter in het buitenland. Nu zal ik wel iets beter nadenken en checken hoeveel cc het voertuig heeft. Ook zal ik beter kijken naar de lokale verzekering: in hoeverre ben ik eigenlijk verzekerd?
Is het mogelijk om de motorbike op een andere locatie af te geven?
Een belangrijke vraag. Immers, het kan bijvoorbeeld zijn dat je route door Indonesië op een ander punt eindigt dan waar je bent begonnen. Hoe moet je dit dan oplossen?
Allereerst is het goed om te weten dat bij de kleine particuliere verhuurbedrijfjes doorgaans van je wordt verwacht dat je de scooter terugbrengt naar de plaats waar je ‘m hebt gehuurd. Uitzonderingen zijn mogelijk, als je dit afstemt met de verhuurder, al is dit niet gangbaar.
Wil je geen gezeik en 100% zeker weten dat je de motorbike op een ander punt kunt droppen, dan is het eerder genoemde Bikago een organisatie die ik je kan aanbevelen. Via hen kun je namelijk de brommer afgeven op een locatie naar keuze. Of zoals ze zelf zeggen:
“When your rental period is over, the scooter will get collected at the place where we dropped it off OR you can leave it at another place on Bali Island where you finish your tour. We will collect it for you!”
Zoals ik hierboven al aangaf, zijn de voertuigen bij hen wel een stukje duurder dan bij de massa-aanbieders, maar je geniet wel diverse voordelen. Buiten verschillende drop-on drop-off punten en de aflever- en ophaalservice, ben je namelijk ook verzekerd voor schade aan het voertuig. Dit in tegenstelling tot bij veel kleine verhuurbedrijfjes.
Kun je een scooter meenemen naar een ander eiland?
Mocht je de motorbike mee willen nemen naar een ander Indonesisch eiland -denk bijvoorbeeld aan Nusa Penida, Nusa Lembongan of Lombok– stem dit dan altijd af met de verhuurder. Lang niet alle bedrijfjes vinden dit namelijk een goed idee.
Zorg bovendien dat je te allen tijde je scooterpapieren en internationaal rijbewijs bij je hebt. Wanneer je op de ferry stapt, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er om je papieren wordt gevraagd. Heb je die dan niet bij je, dan wordt het een lastig verhaal om het voertuig mee te brengen.
Hoe zit het met het verkeer op Bali? En met de wegen? Is rondrijden eigenlijk wel veilig?
Ik zeg je alvast een ding: de verkeerschaos op Bali is vaak niet te harden. En dan druk ik me nog zacht uit. Hieronder zie je bijvoorbeeld een foto van een kruispunt in Canggu:
Dit soort drukte kom je vooral tegen in toeristische bestemmingen, denk aan Canggu, Ubud, Kuta, Seminyak en Sanur. Ook rond Uluwatu kan het bizar druk zijn trouwens.
Zelf heb ik ervaren dat hoe meer je naar het noorden rijdt, hoe rustiger het wordt. Zo is het in Amed en omgeving heerlijk om lekker rond te rijden, hetzelfde geldt voor de regio’s rond Jatiluwih, Munduk, Lovina en Pemuteran. Check deze toffe roadtrip die ik maakte maar eens.
Laat je overigens niet afschrikken door de bovenstaande foto. Vaak is het simpelweg een kwestie van rustig blijven en de meute volgen als deze begint te rijden. Daarbij is het buiten de drukkere steden vele malen ontspannener om te rijden.
En dan wil ik het nog even met je hebben over de kwaliteit van de wegen. Die is over het algemeen goed, al kom je op talrijke plekken kapot asfalt tegen dat men vervolgens weer heeft opgevuld. Hierdoor is het nogal eens hobbelig, in elk geval niet egaal. In een uitzonderlijk geval merkte ik daarbij dat mijn scooter een kleine zwiep kreeg, wat best even beangstigend was. Ook hierom zeg ik: ga niet als een gek lopen racen, zeker wanneer je amper of helemaal geen rijervaring hebt. De gebruikelijke scheuren en putten komen ook langs, let zodoende altijd goed op de weg zodat je vermijd daarop af te rijden.
Gedurende het rijden zullen er regelmatig (kleine) trucks, auto’s en andere scooters jou willen inhalen. Ik raad je aan om steevast links te rijden als je het rustig aandoet, zodat men er gemakkelijk aan de rechterkant voorbij kan. De wegen op Bali zijn namelijk aan de smalle kant. Blijf alert en check je spiegels, want sommigen komen tevens links langs je gesjeesd. Daarnaast halen bepaalde figuren ronduit levensgevaarlijk in door je af te snijden, blijf in die gevallen kalm en ga je niet zitten opfokken. Om je niet onnodig druk te maken: het gaat hier om uitzonderingen.
Hoe zit het met de afstanden en de reisduur op Bali?
Iets waar ik je echt op wil wijzen is: verkijk je niet op de af te leggen afstanden. In Nederland doe je misschien 1 uur over 100 kilometer, zoiets kun je op Bali op je buik schrijven. Doordat je vaak grotendeels door de bebouwde kom rijdt, de wegen nogal eens verre van perfect zijn, de verkeersdrukte of vele bochten ben je vaker wel dan niet (flink) langer onderweg dan je van tevoren wellicht denkt.
Neem daarom lekker de tijd en weet dat bijvoorbeeld 40 kilometer gerust 2 uur kan duren. Zo reed ik van de week van Munduk naar Ubud, een rit van zo’n 65 kilometer, en inclusief twee stops heb ik er 2,5 uur over gedaan. Maps.me vertelde me dat het een uurtje zou duren.
De dag ervoor was ik in Pemuteran vertrokken en had ik bewust een pauze met overnachting in Munduk ingelast. Van Pemuteran naar Ubud is namelijk bijna 120 kilometer, en da’s op Bali teveel van het goede. Voor mij tenminste. Ik krijg nogal eens koppijn van de helm en het zitten met een rechte rug is ook redelijk inspannend. Enne, 5 uur (of langer) rijden, waarom zou ik als ik alle tijd heb?
Een ander voorbeeld is van Lovina naar de Banjar Hot Springs. De afstand is slechts 11 kilometer, zo gepiept zou je zeggen toch? Desondanks duurt het een half uur voor je er bent, snelheidsduivels doen het ook niet sneller dan 20 minuten. Hetzelfde geldt voor de Banyuwedang Hotspring nabij Pemuteran.
Overigens reis ik met een kleine backpack van 30 liter, behalve het lichte gewicht tijdens het reizen is het een aanrader voor wanneer je een scooter huurt. Je kunt de tas namelijk tussen je benen zetten en hoeft hem zo niet te dragen. Nadat ik van Ubud naar Jatiluwih -wat 2 uur rijden was- de backpack op mijn rug had en volledig verstijfd arriveerde, kwam ik pas later tot dit inzicht. Serieus, een kilo of zeven op je rug of tussen je benen is een wereld van verschil. Zeker als je een langer stuk gaat rijden.
Hoe hoog zijn de verkeersboetes zoal? En hoe voorkom je beboet te worden?
Hierboven heb ik al diverse tips gegeven om te vermijden dat je een boete krijgt van de politie op Bali. Voor het gemak noem ik ze hieronder nog eventjes inclusief de bijbehorende wetsartikelen, plus een aantal andere tips en de bijkomende bedragen waar je op moet rekenen.
- Artikel 291: draag een helm. Word je aangehouden en heb je geen helm op, dan is 200.000 IDR een gangbare boete. Ik hoorde onlangs een scooterverhuurder zelfs over 1.200.000 IDR spreken.
- Artikel 281: heb een internationaal rijbewijs plus je normale rijbewijs op zak. Ook al heeft je eigen rijbewijs een vertaling, men wil daarnaast ook het officiële internationale ding zien. Boetes van 50.000 tot zelfs 1.000.000 IDR zijn gangbaar. Ik moet je eerlijk bekennen: zelf heb ik er geen. Officieel heb je als gezegd een motorrijbewijs (categorie A) nodig, al nemen sommige agenten genoegen met het autorijbewijs (categorie B).
- Artikel 292: ga nooit met meer dan twee mensen op de scooter zitten. Dit is bij wet verboden en levert je een boete op tot 250.000 IDR. Ironisch genoeg zie je locals soms wel met z’n vijven op een motorbike, met voorop nog een hond met zonnebril. Het blijft Bali hè 😉 .
- Artikel 288: zorg dat je de scooterpapieren bij je hebt. Indien hierom wordt gevraagd en je kunt ze niet overleggen, dan is een boete van 250.000 IDR tot 500.000 IDR gebruikelijk.
- Draag een T-shirt of in elk geval iets. Regelmatig zie ik toeristen met enkel zwemkleding rondrijden. Naast dat dit respectloos is ten aanzien van de Balinese cultuur zal de politie je er sneller uitpikken. Een officiële boete staat er niet op, al weet je het nooit.
Ben ik dan wel eens aangehouden? Nee, nog nooit. Zeker ten noorden van Ubud richting Jatiluwih, Munduk en Lovina kom je amper politie tegen, zo is mijn ervaring.
Zijn er elektrische scooters op Bali?
Sporadisch zal er een elektrische scooter langs je heen razen, maar voor 99% gaat het om motorische varianten.
Wel is er een bedrijf genaamd Skute, zij verhuren elektrische scooters met prijzen vanaf 1.400.000 IDR per maand. Dagelijkse huur bieden zij vooralsnog niet aan. Je kunt er 50 tot 110+ kilometer mee rijden, afhankelijk van het type dat je kiest. De snelheden variëren van 50 tot 70 kilometer per uur.
Reserveren doe je online, waarna het door jou gekozen model bij je verblijfplaats wordt afgeleverd.
Is er een alternatief voor het huren van een scooter?
Jazeker, je kunt ook altijd een fiets huren als je op Bali gaat backpacken. Dit lijkt misschien niet logisch, aangezien het verkeer op dit eiland nogal chaotisch is. En inderdaad, dit is zo in de drukke gebieden bij bijvoorbeeld Kuta en Denpasar. Maar de binnenlanden zijn uitermate geschikt om met een mountainbike doorheen te rijden, zeker als je een beetje sportief bent aangelegd.
Met name Ubud, Kintamani, Pura Besakih en Lovina zijn de moeite waard om met de fiets te gaan verkennen. En wat te denken van mountainbiken bij Mt. Batur en Mt. Agung? Je kunt ook altijd een georganiseerde tour doen, mocht je zelfstandig fietsen niet zien zitten.
De kosten voor het huren van een normale fiets bedragen om en nabij de 25.000 IDR per dag. Eenvoudige mountainbikes zijn ongeveer twee keer zo duur, al heb je ze ook voor 300.000 IDR wanneer je een luxere kiest.
Wel moet ik erbij zeggen dat je bijna geen fietsverhuurders ziet op Bali. Het komt voor dat scooter-verhuurplekken wat fietsen hebben staan. Qua fietsen is het gebruikelijker om een tour -bijvoorbeeld een mountainbiketour- te boeken dan er een los te huren. Maar nogmaals: het is dus wel mogelijk.
Twee andere tips die ik voor je heb zijn de apps Gojek en Grab. Via deze applicaties kun je eenvoudig een scooter-taxi boeken die je voor een habbekrats naar je bestemming brengt. Zo ben ik vorige week met een Grab Bike van Kuta naar Ubud gegaan, de rit duurde zowat 2 uur en koste 90.000 IDR. Met de auto zou het me minimaal vier keer zoveel hebben gekost. Desondanks is een Grab of Gojek niet ideaal om Bali te verkennen, ze dienen vooral als taxi’s om je van A naar B te vervoeren.
In dat geval huur je beter een privé-chauffeur die je in een dag langs de hoogtepunten rijdt in een auto. 500.000 IDR is de prijs waar je aan moet denken. Zelf een auto huren is ook mogelijk, al raad ik je dat op Bali eerlijk gezegd niet aan. Tenzij je het aankunt dat er continu scooters langs alle kanten komen. Werkelijk iedere opening wordt benut.
Heb je vragen over het huren van een scooter op Bali? Laat het me zeker weten in de comments 🙂 !
Super informatief!
Nou heb ik eigenlijk wel een vraagje, kan je makkelijk op bali rond touren met een scooter als je dat hier in Nederland normaal gesproken niet doet? Ik heb dus ook geen motorrijbewijs haha.
Dat kan zeker. Of het verstandig is, is natuurlijk de vraag. Met een autorijbewijs huur je eenvoudig een scooter, als je aangehouden wordt of in een ongeluk belandt, dan kunnen problemen ontstaan (zie het artikel)…
Hee Tess,
Thuis rijd ik ook geen scooter, nooit gedaan ook. In Indonesië ben ik begonnen op een rustige plek voor ik de complete chaos van de stad in ging… houd er wel rekening mee dat je links moet rijden hier!
Greetz Manuelle
Beste Robbert.
Bedankt voor de info. Erg goed om te weten.
Maar nog een vraag: ik heb een rijbewijs B & AM (scooter tot 50cc). Wordt in Indonesië het onderscheid gemaakt tussen brommer en motor? Of heb je ook voor een 50cc-scooter een A-rijbewijs nodig?
Groetjes
Hoi Joao,
Voor scooters met een cilinderinhoud groter dan 50cc geldt dat je officieel een motorrijbewijs nodig hebt, ook op Bali. Dit wil overigens niet zeggen dat je het voertuig niet meekrijgt, dit zal (doorgaans) zonder problemen lukken. Als je hiervoor kiest, kijk dan wel uit gezien de risico’s die ik hierboven heb genoemd.
Heb ik je zo voldoende geholpen?
Groet, Robbert
Dus voor scooters tot 50cc is er geen probleem?
Dank!
Klopt. Probleem is alleen dat deze niet (of nauwelijks) te vinden zijn…
Hee,
Mijn vraag gaat niet over scooter huren, al hoewel dit echt super informatie is waar ik echt veel aan heb en waar ik ook naar zocht!
Nu heb ik een vraagje want ik wil in mijn eentje in oktober 2/3 weken door Bali reizen.
Nu had ik een vraagje zijn er veel mensen rond de leeftijd van 20 t/m 30 die ook alleen of met een groep backpacken. Want ik vind het altijd leuk om andere backpackers te ontmoeten en veel vrienden te maken!
Groetjes!
Hoi Esmée,
Als je op Bali bent, zal je 100% heel veel andere backpackers tegenkomen. Gaat helemaal goed komen 🙂 .
Groet, Robbert
Hee,
Haha dan komt het helemaal goed.
Thanks!
Groetjes!
Hi Esmée!
Ik ben er nog tm 7 oktober 🙂 Pak vooral een hostel en je ontmoet genoeg mensen!
Groetjes
Anouk
Ik ga volged jaar met mijn dochter naar nusa dua ze is net 18 en heeft dan een voorlopig rijbewijs voor de wagen kan zij alsnog dan een scooter huren voor haarzelf ?
Hoi Annieck,
Dit zou gewoon moeten lukken, maar houd wel rekening met de mogelijke complicaties die ik in dit artikel heb genoemd 🙂 .
Groet,
Robbert
leuke en interessante blog, zelf ga ik ook naar Bali en ik kan deze tips zeker gebruiken.
Mooi zo! Ik hoop dat ik al je vragen heb weggenomen.
Leuke blog zeg! Ben nog nooit in Bali geweest maar mede door afkomst wil ik er super graag een keer naar toe. Enig idee hoe het zit met auto’s huren? Vind het toch altijd fijn om een auto tot mijn beschikking te hebben.
Groet, Lucien
Daar heb ik geen onderzoek naar gedaan en zelf tevens geen ervaring mee…
Auto huren is geen probleem, ik zou wel een bij een internationaal bekend bedrijf huren. Belangrijk te weten is dat het ontzettend druk is op de wegen, met name de duizenden scooters die om je heen rijden. Als je dat niet gewend bent, dan is dat wel angstig. Always keep calm 😉
Hoi,
Super artikel, ik ga van de zomer op vakantie naar Bali.
Had inderdaad al gehoord dat het makkelijker zou zijn om een scooter te huren.
Hoi Naomi,
Hoe bedoel je makkelijker?
Een motorbike (of scooter) is inderdaad handig om Bali mee te verkennen. Echter, let wel op de punten die ik in dit verhaal heb genoemd.
Groet, Robbert
Heeerlijk om je blog te lezen! Krijg meteen weer kriebels om terug te gaan
Hoi Robert,
Ik ben eigenlijk best een angsthaas en rij liever geen scooter op Bali, dat doe ik in Nederland ook niet. Nu krijg ik het idee dat ik zonder scooter eigenlijk veel minder te zien krijg. Tips!?
Hoi Laurie,
Met scooter ben je uiteraard erg vrij. Maar veel is ook op mountainbike te doen hoor… Zo heb ik de omgeving van Ubud bijvoorbeeld gedaan. Of je laat je ergens droppen (Go-Jek) en kiest voor een hike…
In ieder geval niet gaan rijden als je angst hebt. Het is belangrijk dat je jezelf veilig voelt op zo’n ding.
Groet, Robbert
Ik vind het maar griezelig om zonder ervaring op een motor en zonder verzekering daar door het land te rijden. Ik ga over een paar weken naar Bali en denk dat ik maar gewoon op zijn Nederlands een fiets ga huren!
Is zeker leuk. Maar het is niet altijd makkelijk om goede fietsen (mountainbikes) te vinden, is me opgevallen…
Ubud en omgeving heb ik trouwens ook met de fiets gedaan. Was super!
Hey Robbert,
Als ik het goed begrijp kan iemand vanaf 16 een scooter huren zonder enig rijbewijs (ook niet voor de auto) voor te leggen? Buiten dan (in worst case scenario) een boete te betalen van 5EUR is er geen enkel andere sanctie?
Inderdaad, tenzij je een ongeluk veroorzaakt!
Hej Robbert,
Moet je dan best een internationaal autorijbewijs aanvragen. Of is je Belgische autorijbewijs voldoende? Ik heb nemelijk geen scooter rijbewijs alleen voor de auto. Groetjes Lotte
Hoi Lotte,
Daar wordt bij de verhuur niet om gevraagd. Bovendien staat op de huidige rijbewijzen een Engelse vertaling. Ik weet niet of dit op de Belgische ook zo is?
Even voor de duidelijkheid: officieel heb je een motorrijbewijs nodig, dus als de politie je aanhoudt kun je een boete krijgen. Het is mij nog nooit overkomen trouwens.
Groet, Robbert
Hey Robbert
Wij gaan in juli naar Bali enig idee of je ook een quad kan huren ?
Indien ja is dit aan te raden ? En welk rijbewijs moet je daarvoor op zak hebben ?
Alvast bedankt
groetjes Lieve
Hey Lieve,
Er zijn wel ATV-tours om te doen, maar losse quads huren weet ik eerlijk gezegd niet. Je kunt dit vragen bij de tourbedrijven, maar ik acht de kans klein dat ze ‘m buiten de tours om verhuren.
Zij beweren overigens dat je geen rijbewijs nodig hebt. Tijdens de tours zal dit inderdaad zo zijn, omdat je in een veilige omgeving rijdt. Maar ga je er zelf mee op pad, dan heb je officieel een motor- of autorijbewijs nodig.
Succes!
Hi Robbert,
Wel super jammer van de scooter. Dat risico wil ik niet lopen. Hoe ga je dan van A naar B? Met busjes? En ik ga met mijn vriend 3 weken deze zomer. Van 23 juli tm 13 augustus. Ik krijg de indruk dat op de bonnefooi niet mogelijk is omdat dan de meeste beter geprijsde slaapplaatsen dan geboekt zijn. Klopt dit?
Want ik houd niet vanplannen, maar het moet denk ik toch gebeuren op Bali. Advies?
Groetjes Yolanda
Hey Yolanda,
Nee joh, accommodaties kun je makkelijk van dag tot dag boeken. Gebruik Booking.com of Agoda en je zult zien dat er altijd voldoende plekjes beschikbaar zijn.
Zelf rijd ik trouwens wel gewoon scooter. Als ik iemand aanrijd heb ik inderdaad een probleem, maar ik rijd rustig en verantwoord. Ja, het kan misgaan, maar dit geldt voor meer dingen in het leven. Belangrijk is dat je je er veilig op voelt en dat je in ieder geval weet wat je doet.
Op Bali kun je overigens voor veel bestemmingen ook busjes boeken, mocht je niet zelf willen rijden. Of je boekt een Grab of Gojek die je brengt waar je naartoe wilt.
Veel plezier!
Hi Robbert,
Dank voor al je leuke en handige blogs!
Deze zomer gaan wij o.a. Naar Bali. We verblijven ook twee nachten in uluwatu en daar zijn de afstanden wat groter. Ivm bovenstaande en omdat we beide geen ervaring hebben met scooter rijden of een motor rijbewijs hebben willen we liever gen scooter rijden. Weet jij of je hier makkelijk een fiets kunt huren en zijn de afstanden daarmee te overbruggen? Dank alvast voor je tips!
Groetjes,
Wiebke
Hey Wiebke,
Voor zover ik weet zit daar geen fietsverhuurder, al moet een fiets regelen altijd wel mogelijk zijn lijkt me. Een mountainbike is dan wel zo fijn. Je zou er ook een in Kuta kunnen huren en daarna naar Uluwatu fietsen. Het is een prachtige omgeving om doorheen te biken.
Veel plezier!
Hi Robbert,
Dank voor het delen van zoveel nuttige informatie. Op Bali rijden wel Honda C50’s rond met een cilinderinhoud van 50cc. Als ik je goed begrijp mag ik daar zonder motorrijbewijs op rijden. Ik heb een NL autorijbewijs en is dat voldoende? Nou hoor ik hier van andere toeristen dat je wel degelijk een motorrijbewijs nodig hebt omdat de verzekering dat vereist. Weet jij daar meer van? Alvast dank voor je reactie.
Hoi Randy,
Die heb ik nog nooit gezien…
Als die er zijn, dan mag je daar inderdaad zonder motorrijbewijs op rijden, zolang ‘ie maximaal 45 km/u rijdt en je minimaal een brommer-rijbewijs hebt. Enkel een autorijbewijs is in dit geval ook voldoende. In beide gevallen ben je dan dus verzekerd, aangezien je je aan de regels houdt.
Groet, Robbert
Hi Randy,
Ik ga volgende week naar Bali en wil graag een scooter van 50cc huren in de buurt van Ubud. Heb je een adres waar ik deze kan vinden?
Alvast bedankt voor je reactie!
Goede informatie over het huren van een scooter op Bali! Er zin inderdaad tal van dingen waar je rekening mee dient te houden en waar niet iedereen direct aan denkt. Zoals je zelf al aangaf is het ook enorm belangrijk om op de verzekering van de scooter te letten; bij de organisatie waar ik voor werk krijgen we vaak vragen van mensen die niet precies weten hoe dit zit.
Groet Carla
Hoi, heb net je verhaal gelezen scooter huren op Bali. Ik kom zelf al jaren op Bali en huur daar dan ook altijd een scooter, ben zelf motorrijder met jarenlange motorervaring. Een zeer goed verhaal, duidelijk en helemaal waar wat je daar schrijft. Ik ontmoet nogal eens buitenlanders op een scooter zonder helm/rijbewijs en die menen dan ook nog dat het wel los zal lopen! Huren bij Bali Bike rental (Bikago) is zeker iets duurder maar ze brengen/halen het voertuig op over het hele eiland (soms handig) en de keuze is ruim aan verschillende scooters die ook nog goed onderhouden zijn. Verder een leuke/goede en informatieve site!
Vreemd dat je een International driving Licence nodig hebt voor Indonesie. Dit land staat niet bij de : International Driving Licence under Geneva Convention A.D.1949.
Ik woon In Thailand en bij het Dept. of Transport kreeg ik geen int. driving LIcence voor Indonesie omdat ze niet op de lijst staan!!
Tja, geen idee of dit officieel zo is maar als ze je staande houden vragen ze er in 99% van de gevallen naar.
Hee!
Wat een super fijne informatie zeg. Ik heb zelf een motorrijbewijs a2 (vermogen tot 35kw) dat zal meer dan genoeg moeten zijn.
Ik vindt een aansprakelijkheidsverzekering voor letsel/schade aan andere veroorzaakt door mij met de scooter/motor erg belangrijk.
Ken jij een goede partij?
Hey Nigel,
Ja, zit flink wat uitzoekwerk en rij-ervaring in 😉 .
Heb je al een motorverzekering in Nederland? Vraag bij hen even na hoe het met de WA-dekking buiten Europa, en in dit geval dus Bali, zit.
Succes!
Dankjewel voor je antwoord!
Helaas is er geen mogelijkheid om aansprakelijkheid van een huurmotor vanuit Nederland te verzekeren.
Ik heb al veel bedrijven benaderd, maar geen enkel bedrijf in Bali heeft een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering…
Mocht je tips hebben… meer dan welkom!
Hey Nigel,
De gangbare regel is dat je een WA-verzekering inderdaad afsluit bij de verhuurder, als je motorverzekering die niet aanbiedt.
En voor Bali geldt over het algemeen dat je verzekering die optie helaas niet biedt.
Je zult het dus op Bali moeten regelen (nooit iemand gehoord die dit heeft gedaan overigens) of toch een verzekeraar in Nederland vinden die je hier wél in bijstaat (die kans is echter klein)…
Blijft natuurlijk een vreemd iets, je hebt wel een motorverzekering maar blijkt vervolgens niet WA-verzekerd te zijn in bepaalde gebieden.
Ik adviseer je om even contact op te nemen met Bikago, al zeggen zij op hun website al dat je dit via een passende reisverzekering moet regelen. Dit is in Nederland, voor zover ik weet, echter niet mogelijk.
Laat me de uitkomst even weten!
Kan je me meer vertellen over het kopen van een lokaal rijbewijs daar? Want dat kan dan zonder een NL rijbewijs te hebben?
Hoi Yannick,
Ja, het lokale rijbewijs is er juist om het ontbreken van het Nederlandse rijbewijs op te vangen.
Allereerst kan je geen Indonesisch rijbewijs halen als je op Bali bent met een toeristenvisum. Al zijn er ook mensen die het gewoon met een 211A-visum regelen, omdat het niet wordt gecheckt.
Verder heb je een internationaal rijbewijs plus een ‘SIM C’ nodig om legaal op een motorbike te mogen rijden (in het geval je nog geen motorrijbewijs hebt in je eigen land). Voor auto’s is een ‘SIM A’ vereist.
Die SIM C kost 200.000 IDR. Je regelt dit op het Denpasar Police Station en je bent 2 tot 3 uur bezig. Het rijbewijs is voor 10 jaar geldig.
Het ‘examen’ dat je aflegt is overigens geen praktijk-examen maar op de computer. Je krijgt een reeks situaties waarin je moet beoordelen of de bestuurder goed of slecht handelt. Allemaal vrij eenvoudig.
Oftewel: een SIM C is veel makkelijker om te halen dan je motorrijbewijs in Nederland of België. Uiteraard mag je er wel enkel in Indonesië legaal mee rijden (voor zover ik weet).
Indien je meer info nodig hebt, hoor ik het graag.
Hoi Robbert!
Ik ga binnenkort op stage naar Bali en dan is het net zo handig om een scooter te huren ( al helemaal omdat ik mijn motorrijbewijs wil gaan halen zodra ik terug ben in Nederland en dan is alle ervaring mooi meegenomen ) maar ik vraag me af wat handiger is. Mijn autorijbewijs met IRB of daar een scooterrijbewijs halen. En stel je voor een scooterrijbewijs is beter. Is dit makkelijk te doen of wat zouden de beste stappen hiervoor zijn? Ik kan een heel beetje motorrijden ( wij hebben thuis een 70cc ( ongeveer, hierbij moet je wel bedenken dat dit geen scooter is maar een dirtbike ) waar ik wel eens op heb gereden en wel op kan rijden ) maar dat is nog niet vlekkeloos. Het zal dan al helemaal moeilijk zijn omdat ik dan in Canggu ben. Ik ben wel van plan om op mijn vrije dagen en vakantie wat te gaan rondreizen in Bali maar heel misschien ook Indonesië en dus is een scooter wel zo handig! Als je me hiermee kunt helpen zou dat fantastisch zijn!
Alvast super erg bedankt!
Hoi Vera,
Stage lopen op Bali, tof!
Bij wet mag je ook met een autorijbewijs geen scooter rijden op Bali, het zijn namelijk motors. Vrijwel iedereen doet dit echter wel gewoon, maar mocht er iets gebeuren is het qua verzekering een lastig verhaal (zoals uitgelegd in het artikel).
Als je het dus helemaal voor de regels wilt doen, ga je voor het internationaal rijbewijs + het lokale motorrijbewijs. Die halen is overigens niet moeilijk, en werkt zoals ik hier heb uitgelegd.
Je kunt het natuurlijk ook aanpakken zoals de meeste toeristen doen, alleen heb je dan wel de risico’s. Een lesje nemen via een verhuurder kan natuurlijk ook, om je zekerder te voelen.
Als er nog iets is, laat het gerust weten.
Succes!