Taxi’s op Bali, het is een veelbesproken onderwerp. Scams liggen op de loer, en als je niet ingelezen bent kun je er vergif op innemen besodemieterd te worden. Het begint vaak al bij aankomst op het vliegveld, waar je langs alle kanten belaagd wordt door gehaaide types die je maar al te graag willen ‘helpen’ om je naar je bestemming te brengen. Uiteraard voor een “Very good price.”
Nu heb je taxi’s en de zogenaamde taxi-maffia. Je hebt er misschien al eens over gehoord, en anders weet je het nu.
Wat is die taxi-maffia op Bali precies?
Is het echt allemaal zo erg als je soms leest, of valt het allemaal best mee?
In deze gids vertel ik je alles over de taxi op Bali, inclusief mijn ervaringen, de kosten en hoe je met de taxi-maffia op Bali omgaat en oplichting voorkomt.
Wat is een officiële taxi op Bali?
Allereerst is het goed om te weten dat er op Bali slechts een aantal officiële taxibedrijven hun diensten aanbieden, Bluebird is er daar een van. Het zijn blauwe auto’s die op de meter rijden, al zegt de kleur van de auto lang niet altijd alles.
Zo rijden er een hoop copycats op het eiland die het vilein aangepakt hebben, door de Bluebird-auto’s vrijwel volledig te kopiëren. Toch is er (vaak) een duidelijk verschil: ze missen het officiële logo van Bluebird op de auto. In sommige gevallen is ook die zonder pardon op de auto geplakt. Check altijd of de chauffeur kleding van Bluebird aanheeft. Indien niet, dan weet je genoeg.
Een Bluebird-taxi regel je zowel op straat als via de app die ze hebben.
De twee andere bedrijven zijn Gojek en Grab, enkel beschikbaar via hun eigen apps. Via hen kun je bovendien een scooter-taxi boeken, een goedkope manier om te reizen mocht je alleen reizen en weinig bagage bij je hebben.
Wat is de taxi-maffia op Bali?
In bepaalde gebieden zal je merken dat men officiële taxi’s van Bluebird, Gojek en Grab simpelweg niet toestaat. Je ziet het bijvoorbeeld op de foto hierboven in Ubud.
Hoewel de bewering om ‘De lokale chauffeurs te beschermen’ in eerste instantie misschien uit een goede intentie lijkt te bestaan, is er iets heel anders aan de hand. Het is namelijk de taxi-maffia die zulke gebieden in handen heeft.
Wees niet bang: het is geen échte maffia die met pistolen zwaait! De term wordt als metafoor gebruikt om hun gedrag binnen de Balinese taxi-industrie te omschrijven. Ze claimen een monopolie-positie, intimideren en hebben prijsafspraken gemaakt. Ze gaan als kartel te werk.
De mannetjes zitten langs de weg en vragen aan iedere voetganger of die een taxi nodig heeft, het is iets waar toeristen zo nu en dan compleet gek van worden. Vooral op de momenten waarop ze van de overkant van de straat “Taxi?” blijven schreeuwen.
En je snapt hem waarschijnlijk al: de prijzen die ze aanbieden zijn ronduit schandalig. Laat je ze vervolgens zien welk tarief je online bij de officiële taxi krijgt, worden ze vaak boos en roepen ze geïrriteerd dat die bedragen veel te laag zijn. Ze spreken verder vol afgrijzen over Gojek en Grab, aangezien ze de markt volgens hen verstoren. Strikt genomen zijn zijzelf juist degenen die dit doen, en de onwetende toerist woekerprijzen aanbiedt.
Er zijn flink wat gevallen bekend van taxi-maffia-figuren die werknemers van Gojek en Grab hebben geïntimideerd. De rivaliteit en spanning is duidelijk voelbaar wanneer je ze in de buurt van elkaar ziet staan.
In het kort hebben ze drukke toeristische gebieden in handen, werken ze samen als kartel door kunstmatig hoge prijzen in te stellen en weigeren ze vaak korte ritten.
Plekken waar je de taxi-maffia veel zult tegenkomen zijn de havens van Padangbai en Sanur, in het centrum van Ubud, in Nusa Dua en bij hotels in Seminyak. En op de luchthaven, daarover meer onder het volgende kopje.
In bijvoorbeeld Kuta en Sanur rijden daarentegen zat Bluebird-taxi’s door de straten. Voor de corona-periode zag je werkelijk geen enkele Gojek of Grab-scooter door de hoofdstraat van Ubud rijden. Ze waren ooit niet helemaal legaal, al is dit vandaag de dag anders. Intussen zie je ze daarom overal rondrazen en kan je ze makkelijk boeken. Met een boze blik van een lokale ’taxichauffeur’ tot gevolg, dat wel…
Hoe zit het met de taxi op het vliegveld van Bali?
Als er een paradijs is voor taxi-scams is het wel het vliegveld van Bali. Iedere dag lopen duizenden potentiële slachtoffers de aankomsthal in, die zomaar voor een lokaal maandsalaris het schip in kunnen gaan. Zet je een stap buiten, dan komen de chauffeurs als vliegen op je af.
Zo vroeg een sjacheraar 1,6 miljoen IDR (Indonesische roepia) aan de vader van een vriend van me voor een rit naar Ubud. Diezelfde rit boek je online voor 250.000 IDR tot 300.000 IDR. Een bizar verschil. Heb je geen idee van de prijzen, dan tuin je er voor je het weet in.
Behalve de taxi-maffia is er de Bali Airport Taxi, die je het vermoeden geeft met een officieel taxi-bedrijf te maken te hebben. Niets is minder waar, je zou het net zo goed maffia kunnen noemen. Hun ‘vaste’ prijzen rijzen serieus de pan uit, blijf daar dus zo ver mogelijk van.
Bluebirds, Gojeks en Grabs zie je simpelweg niet op het vliegveld. Er is tegenwoordig wel een Grab-counter, al zijn de prijzen daar net zo min klantvriendelijk. Je kunt een Gojek of Grab (auto of scooter) even buiten de luchthaven reserveren, en kijken of de prijs dan gunstiger uitvalt.
Het beste advies is om je taxi vanaf Bali Airport online te boeken via 12Go Asia. Dit is vele malen goedkoper dan de prijs die je op de luchthaven aangeboden krijgt en je hoeft zo niet meer die vermoeiende onderhandelingen te doen. En geloof me, na een lange vlucht is dat wel zo fijn. In de aankomsthal word je door een chauffeur opgewacht, met een naambordje in z’n handen.
Hieronder kun je direct je transfer boeken:
Wat kun je doen tegen de taxi-maffia?
Je hebt gelukkig tal van mogelijkheden om amper last te hebben van de veelal opdringerige figuren die tot de taxi-maffia behoren. Het bespaart je geld en een hoop negativiteit.
De beste tip is om gewoonweg de apps Gojek, Grab en Bluebird te downloaden om online je taxi te reserveren voor een eerlijke prijs. Via Gojek en Grab heb je bovendien de keuze uit scooter-taxi’s, waarmee je voor een prikkie van A naar B komt.
Verder is het huren van een scooter een optie die je hebt. Ben je echter wel bewust van de mogelijke gevaren en risico’s die je loopt. Ook een auto huren zou je kunnen overwegen, al is het met al die motorbikes om je heen niet bepaald relaxed toeren.
Op sommige trajecten kan je de extreem goedkope lokale bus pakken. Zo rijdt er tussen het vliegveld van Bali en Ubud een bus voor slechts 4.400 IDR, nog geen 25 eurocent!
Het inhuren van een privé-chauffeur is een andere mogelijkheid. Reken op 600.000 IDR tot 800.000 IDR per dag. Hier reserveer je er een.
Spreekt een taxi-chauffeur van de maffia je aan, hoef je die overigens niet te negeren hoor. Ik maak er vaak gewoon een kort praatje mee en loop erna met een lach weg. Helemaal prima.
En als je nou toch bij zo iemand instapt, zorg er dan in elk geval voor op de hoogte te zijn van de normale tarieven. Op die manier kun je voor jezelf bepalen wat acceptabel is.
Wat kost een taxi op Bali?
De kosten van een taxi op Bali vallen gelukkig heel erg mee, zolang je weg blijft van de malafide praktijken van de taxi-maffia tenminste.
Stap je in een Bluebird-taxi die op de meter rijdt, is 7.000 IDR het starttarief. Daarna volgt een bedrag van 6.600 IDR per kilometer. Daarnaast wordt er 42.500 IDR in rekening gebracht voor ieder uur dat de taxi op je wacht.
Neem je een scooter-taxi via Gojek of Grab, kun je bijvoorbeeld van Ubud naar Bali Airport reizen voor 100.000 IDR of minder, terwijl iemand van de taxi-maffia sowieso 600.000 IDR vraagt. Een ritje binnen de stad is vaak maar 10.000 IDR tot 20.000 IDR, al is het in drukkere gebieden (denk aan Canggu) nogal eens duurder door de hogere vraag.
Nog een aantal tips omtrent taxi’s op Bali
Nu ik je van alles heb verteld over officiële taxi’s en de taxi-maffia, heb ik nog een aantal tips die van pas komen voor het reizen met de taxi op Bali.
Allereerst zijn taxi’s van Bluebird de enige die op de meter rijden. Houd er voor de zekerheid wel een app zoals Google Maps of Maps.me bij om zeker te weten dat men de boel niet flest door een omweg te nemen, en jou op die manier meer laat betalen dan nodig.
Pas bovendien op voor de neppe Bluebirds, die herken je als gezegd aan het niet hebben van een logo. Echter, soms heeft men die evengoed gekopieerd. Finale checks om te doen: kijk of de chauffeur Bluebird-kleding aanheeft, of er een meter in de taxi zit en of er een bewijsje op het raam kleeft met de taxi-registratie. Gedraagt de chauffeur zich opdringerig, dan moeten de alarmbellen net zo goed afgaan.
In het geval je online een taxi boekt via 12Go Asia kan de chauffeur tijdens de rit beginnen te lullen dat het toch wel erg goedkoop is en een goede fooi daarom welkom is. Laat je hier niet door in het ootje nemen. De ritprijs is van tevoren afgesproken en voor lokale begrippen absoluut goed.
In welke taxi je ook stapt, vraag steevast om het Whatsapp-nummer van de chauffeur. Het komt namelijk regelmatig voor dat iemand iets in de auto laat liggen, zonder de taxichauffeur nog te kunnen contacteren.
Via Grab of Gojek is het mij af en toe overkomen dat ik boekte en ik rap erna een chatbericht ontving met een prijs die drie keer hoger was dan via de app. Cancelen die hap en de volgende boeken.
Voor langere afstanden raad ik je aan om altijd de prijs van Gojek en Grab te vergelijken met vervoer via je accommodatie en het aanbod op 12Go Asia. Zo ben je het voordeligst uit. Zo kost een reis van Ubud naar Pemuteran (3 uur reistijd) bij de een 900.000 IDR en bij de ander 700.000 IDR. Via 12Go Asia kun je bovendien op bepaalde trajecten een shuttle-bus boeken, wat je geld bespaart indien je in je uppie reist.
Ben je van plan om naar de Nusa Lembongan, Nusa Penida, de Gili-eilanden of Lombok te gaan? Wanneer je boekt via datzelfde 12Go Asia of je accommodatie is een transfer naar de haven inbegrepen. Dit scheelt je een dure taxi. Verblijf je echter relatief dichtbij de haven (bijvoorbeeld Kuta of Sanur), dan kan een taxi goedkoper uitvallen. Zeker als je met z’n tweeën bent. Bovendien is de reistijd met de taxi korter, aangezien je niemand anders meer hoeft op te pikken in de vaak drukke centrums. In dat geval boek je dus enkel de boot-trip vanaf de haven in kwestie.
Meer lezen over Bali
Heb je iets gehad aan dit artikel? Op de Bali-pagina vind je veel meer handige en inspirerende info om je reis zo tof mogelijk te maken. En natuurlijk ook een heleboel ervaringen die ik op Bali opdoe.
Mocht je op zoek zijn naar een leuke route voor Bali, check dan de door mijzelf geschreven Backpackgids Bali.