Toen ik m’n hostel in Auckland binnenliep wist ik een ding heel duidelijk: ik wilde zo gauw mogelijk een auto met mogelijkheden om erin te pitten op de kop tikken en vertrekken. In het hostel zaten 95% backpackers die een working holiday deden en het was me veel te druk.
Bovendien waren de stapelbedden om te janken, van de kwaliteit schoolkamp zeg maar. En nul privacy. Bepaald geen plek om mijn oh zo belangrijke uurtjes slaap te kunnen pakken in elk geval.
En dus ging ik als de wiedeweerga op zoek naar advertenties en vroeg ik aan andere lui of ze misschien iets wisten.
Na wat rondgeneusd te hebben op Facebook zag ik een auto die me wel aansprak. De verkopers bleken nog Nederlands ook.
Al vrij snel wist ik een afspraak met ze te fixen en kon ik met mijn amateuristische skills aan de inspectie beginnen.
Omdat ik technisch gezien een volstrekte nitwit was (en ben!), riep ik er gozer van in de vijftig bij die beweerde over de nodige kennis te beschikken. Het was pas elf uur ’s ochtends en hij zat al stevig aan de zuip.
Ik had liever een nuchter iemand om de wagen te checken, maar zoveel had ik niet te willen. Immers, er was verder geen andere autokenner in het hostel. En dus besloot ik van zijn diensten gebruik te maken.
Als tegenprestatie vroeg hij om een sixpack gele rakkers. Verrassend 😉 .
Zou het goed komen? Daarover verderop meer.
Zit jij ook aan een roadtrip in Nieuw-Zeeland te denken?
Doen! Want dit is het ultieme land om lekker rond te toeren. Je kunt je ook laten rijden met de bus, al biedt een auto of camper zoveel meer vrijheid en mogelijkheden. Zelf ben ik 2 maanden in een tot campertje omgebouwde auto op pad geweest en heb de tijd van mijn leven gehad.
Je wilt het gewoon een keer beleefd hebben.
In deze minigids deel ik mijn ervaringen met je voor wat betreft het kopen en verkopen van een auto (of camper) in Nieuw-Zeeland. Ik vertel je waar je op moet letten en maak het vooral niet ingewikkelder dan het is. Ook zal ik kort ingaan op het huren ervan, mocht je meer voelen voor die optie.
Een voertuig kopen of huren?
Allereerst is het natuurlijk goed om jezelf af te vragen of je een auto of camper wilt kopen of huren.
Om je te helpen een goede keuze te maken, heb ik een aantal voor- en nadelen van het kopen op een rijtje gezet.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Goedkoper voor langere reizen (>6 weken) | Het voertuig is doorgaans aan de oude kant |
Je bent niet gebonden aan dagen | Er is geen service die je bij huren wel hebt |
Je kunt er je eigen ‘huisje’ van maken | Je zult meer zelf moeten onderzoeken |
Je hoeft ‘m niet op een afgesproken locatie af te geven | Je zult checks moeten laten doen |
Je hoeft je geen zorgen te maken over krasjes etc. | Verkopen kan lastiger zijn dan je denkt |
Handig voor je working holiday |
Eigenlijk is het heel simpel. Stel jezelf de volgende twee vragen:
- In welke maand(en) bezoek je Nieuw-Zeeland?
- Hoelang ga je rondreizen?
Mijn situatie in 2018
Zelf ben ik in de periode maart, april en mei door Nieuw-Zeeland gaan roadtrippen. Maart valt onder de uitloop van het hoogseizoen, waardoor de huur van een auto dan erg duur is. Het hoogseizoen -de zoer- loopt van december tot en met februari, huren is dan het meest prijzig.
Ik had een aanvraag gedaan bij Jucy, een bekende autoverhuurder in Nieuw-Zeeland. Ik was volstrekt verbijsterd van het aanbod dat ze me deden (voor jouw informatie: in 2018): een Toyota Estima zou me 4.554,40 NZD (€2.530,20) kosten voor 49 dagen. Bijna 93 NZD (€51,65) per dag. En da’s inclusief 20 procent korting en exclusief verzekering. Ik ben gekke Jantje niet hè 😉 .
Sterker nog: je bent (doorgaans) goedkoper uit als je ‘m tweedehands koopt. Ook gaf ik in heel mijn reis door Nieuw-Zeeland minder uit dan die 93 NZD, inclusief de kosten voor de auto. Veel minder zelfs! Dus ja…
Over de prijzen voor het kopen van auto’s en camperbusjes vertel ik je verderop meer.
Huurprijzen 2024
Wat kost zo’n Toyota Estima in 2025 bij datzelfde Jucy?
In juni 2025 betaal je 124,95 NZD per dag (€69,40). In februari 2025 zelfs 588 NZD (€326,65) per dag, serieus waar. Prijzen van busjes (Toyota Hiace) rijzen helemaal de pan uit: 180 NZD (€100) in juni en in februari -hou jezelf vast- 900 NZD (€500) per dag. Aardig leip als je het mij vraagt. Zeg maar gerust bloedleip, voor zover dat bestaat. En dan heb ik nog niet eens een andere afleverlocatie ingegeven, dan wordt het helemaal ernstig.
Nu zijn er natuurlijk meer verhuurders dan Jucy, zo is Wicked Campers veel goedkoper. Zij bieden zowel in februari kleine campertjes vergelijkbaar met een Toyota Estima van Jucy voor 140 NZD (€77,80), en in de goedkopere maanden al vanaf 65 NZD (€36,10).
Om het ietsje concreter te maken: je zult per dag 80 NZD (€44,45) tot 200 NZD (€111,10) kwijt zijn voor een tot auto omgebouwde camper, en 150 NZD (€83,35) tot 300 NZD (€166,65) voor een busje.
Huur je voor een maand, dan zullen de kosten drastisch dalen. Denk aan 50 NZD (in plaats van 150 NZD) per dag voor een Toyota Estima met slaapgedeelte, en 75 NZD (in plaats van 300 NZD) per dag voor een Toyota Hiace-camperbusje. Da’s dan weer chill 🙂 ! Beide prijzen komen overigens van de Jucy-website en gelden voor mei, de lente. In de zomer is de prijs -zonder dollen- vier keer(!) zo hoog.
Conclusie
Reis je ‘slechts’ enkele weken, dan beveel ik huren absoluut aan. Je hebt dan simpelweg weinig tijd voor het kopen, maar met name voor het verkopen van de auto. Het duurt soms langer dan verwacht, zo simpel is het.
Vanaf 6 weken zou ik persoonlijk altijd kopen verkiezen boven huren. Anders wordt het, zeker gezien de huidige huurtarieven, gewoon een té kostbaar verhaal. Tenzij je in het laagseizoen gaat en je voor een relatief zacht prijsje kunt huren.
Als ik de gemiddelde maandprijs voor de huur van een Toyota Estima pak, kom ik rond de 4.500 NZD (€2.500). Voor (veel) minder kun je best een cool alternatief vinden, die je bovendien ook weer verkoopt voor een x-bedrag.
De zomer zou ik qua huur sowieso mijden, dan wordt het echt een rib uit je lijf (zeg maar gerust meerdere ribben).
Wil je een auto of camper huren?
Voor het huren van een auto in Nieuw-Zeeland is Discover Cars een platform dat ik je aanraad. Zij verhuren overigens geen campers.
Voor campers (busjes) en stationwagens (inclusief matras) is Travellers Autobarn al jaren een van de betere spelers op de markt. Jucy is vergelijkbaar. Wicker Campers is relatief goedkoop en biedt coole campertjes die onder de graffiti zitten.
Busjes en grotere luxe campers (motorhomes) vind je bij Britz.
Een andere tip die ik voor wat betreft campers heb is Camplify, waar particulieren hun campers vaak voor leuke prijsjes verhuren.
Wat voor type voertuig kies je: self contained of non-self contained?
Een auto die self contained (SC) is, ik had er voorafgaand m’n bezoek aan Nieuw-Zeeland eerlijk gezegd nooit van gehoord. Jij wel?
Het betekent min of meer dat je auto of bus eigen faciliteiten heeft, onder andere een toilet, watertanks en een wastafel met afvoer. Het geeft je de mogelijkheid om legaal wild te kamperen op de daarvoor bestemde plekken. Je herkent de SC-campers aan een blauwe sticker achterop het voertuig.
Mijn auto was trouwens non-SC. Ook dan zijn er nog best wat mooie gratis campings om te staan, alleen is dit rond de steden minder het geval. Echter, ik heb geen moment het gevoel gehad in een SC-auto te willen reizen. Voor mij was de Honda uitstekend.
Een wagen die SC is dient de volgende zaken te hebben:
- Een gootsteen
- Een verswatertank (12 liter per persoon)
- Eem afvalwatertank (12 liter per persoon)
- Een afvalemmer met deksel
- Het toilet moet een vast toilet zijn volgens de normen van de ‘green warrant’. Een los toilet zoals op de foto hierboven is niet meer toegestaan.
Een van de voordelen van SC is, zoals gezegd, het kunnen kamperen op gratis campings.
Over kamperen gesproken, download de app CamperMate om een overzicht van (nagenoeg) alle campings in Nieuw-Zeeland te krijgen, inclusief reviews van roadtrippers die je voorgingen.
Wat kosten de verschillende voertuigen?
Laat ik duidelijk zijn: een wagen die self contained is zal je te allen tijde meer kosten dan eentje die non-self contained is.
Reken op. minimaal 7.500 NZD (€4.166,65) voor een typische afgereden maar prima SC-backpackbus. Voor minimaal 10.000 NZD (€5.555,55) koop je een nieuwer busje met meer comfort.
Wil je net als ik een oude stationwagen inclusief slaapgedeelte (dus waarvan de achterbank is weggehaald) die non-self contained is, dan zit je eerder ergens rond de 2.500 NZD (€1.388,90) en 3.500 NZD (€1.944,45). Kies je een nieuwer type zal de prijs tussen de 5.000 NZD (€2.777,75) en 8.500 NZD (€4.722,20) liggen.
Mijn stationwagen kostte me 2.100 NZD (€1.166,65) in 2018. De prijs voor die wagen -een Honda Odyssey- is vandaag de dag vergelijkbaar.
Is dit de eerste keer dat je een voertuig koopt?
Welcome to the club, want voor mij gold hetzelfde toen ik in Auckland neerstreek. Van kinds af aan ben ik geïnteresseerd in auto’s en kan ik moeiteloos de merken en bijbehorende types opnoemen. Echter, op technisch gebied weet ik vrijwel niets. Daarmee bedoel ik dat wanneer de motorkap opengaat, ik geen idee heb (had) hoe bijvoorbeeld het oliepeil te checken.
Het maakte me een tikkeltje onzeker: hoe kon ik een auto kopen als ik nauwelijks gebreken zou kunnen opmerken?
Sowieso was zoiets als een auto kopen een gevalletje van buiten m’n comfortzone treden. Nooit eerder deed ik het.
Om toch iets van ondersteuning te krijgen, vroeg ik aan een man uit m’n hostel of hij een kijkje kon nemen. Hij zei er namelijk verstand van te hebben. Dat hij om 11 uur in de ochtend al aan het bier zat, nam ik op de koop toe. Nog altijd zou hij in deze staat alles beter kunnen beoordelen dan ikzelf. Ook deed ik wat research op YouTube. Echter, laat duidelijk zijn dat aan zulke aankopen steevast een risico zit. Maar waaraan niet?
Wat ik je alvast wil zeggen: maak je niet te veel zorgen als dit je eerste echte auto- of camper-aankoop wordt. Voor alles komt nou eenmaal een eerste keer. Bovendien doe je zo handige basiskennis op die je bij een volgende koop, maar evengoed bij de verkoop, weer kunt gebruiken.
Uiteindelijk heb ik het oude beestje -een Honday Odyssey- gekocht en ben ik diezelfde middag nog vertrokken. Het werd een onwijs gaaf avontuur van 2 maanden.
Let in ieder geval op een aantal zaken wanneer je de wagen gaat inspecteren. Ik noem ze onder het volgende kopje.
Enne tot slot: je kunt altijd een check bij een garage laten doen om zeker te zijn van je zaak. Daarover later meer.
Waar moet je op letten bij de inspectie?
Ook als niet-kenner kun je eenvoudig enkele basisdingen checken. Doe tenminste de volgende checks:
- Beoordeel het oliepeil. Dit doe je onder de motorkap met de aanwezige peilstok. Maak deze schoon, stop ‘m in de motor en lees daarna de stand af. Het olievlekje zou tussen het minimale en maximale peil in moeten staan, meestal aangeduid met twee puntjes. Zorg dat de motor al tenminste 5 minuten uit is voordat je met deze test begint en dat de auto zoveel mogelijk waterpas staat.
- Check tevens de koelvloeistof in het reservoir onder de motorkap. Ook hiervoor zal de motor 5 tot 10 minuten uit moeten staan. Wanneer je de dop van het reservoir afdraait, voel je als het goed is luchtdruk ontsnappen. Is dit niet het geval, dan kan er een lek zijn. Op datzelfde reservoir kun je doorgaans het minimum- en maximumpeil aflezen.
- Bekijk wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Dit dient meestal iedere 100.000 tot 120.000 kilometer gedaan te worden. In het Engels is de distributieriem trouwens bekend als ‘cam belt’.
- Controleer of de werkelijke kilometerstand overeenkomt met de geadverteerde stand. Schrik niet van aantallen hoger dan 250.000, zoiets is in Nieuw-Zeeland bij backpackauto’s volkomen normaal.
- Check het profiel van de wielen. Kun je er een munt tussenstoppen, dan zijn ze nog in erg goede staat. Kijk ook even of er voldoende lucht inzit.
- Kijk onder de auto of er lekkages zijn.
- Check of de benodigde reserveonderdelen aanwezig zijn. Denk aan een sleepkabel, een krik, de reservelampen, jerrycans en een reserveband.
- Ga na of de overdrachtspapieren kloppen: het motorbloknummer, het chassisnummer en de ‘VIN’ (Vehicle Indentification Number).
- Check tot wanneer de rego en de WoF geldig zijn. De rego toont tot wanneer je auto geregistreerd is en de WoF is de ‘warrant of fitness’, een bewijs dat je auto in goede conditie is en op de weg mag rijden.
- Stel vragen: hebben ze problemen met het voertuig gehad? Is er recentelijk nog een reparatie of onderhoud uitgevoerd? Heeft de verkoper daar een bewijsje van?
- Must: doe altijd een testrit.
Waar moet je op letten tijdens het maken van een testrit?
Wanneer je de bovenstaande checks hebt uitgevoerd, is het tijd voor een testritje. Let hierbij op de volgende zaken:
- Start de motor vloeiend of duurt het een poosje voordat die aanslaat? Wanneer het lang duurt, kan het met de accu of startmotor te maken hebben.
- Werkt het stuur soepel? Trilt het stuur? Indien dit laatste het geval is, kan het betekenen dat de wielen gebalanceerd moeten worden. Niets noemenswaardigs, al dient het wel te gebeuren.
- Werkt de schakelaar naar behoren? In de meeste gevallen zal je een automaat hebben, maar dan nog is het dan belangrijk of alle functies goed werken. De parkeer-, achteruit- neutraal- en de drive-stand.
- Trap de rem in en check of deze z’n werk goed doet.
Is dit het enige?
De bovenstaande punten zijn al met al de basisdingen die ik bij de aankoop van mijn auto heb gecheckt. Uiteraard kun je nog van alles onderzoeken, maar de aanbevolen checks blijken normaal gesproken ruim voldoende.
Je kunt je auto eventueel laten keuren bij een garage, dit heet de ‘Pre-Purchase Vehicle Inspection‘. Zo’n keuring kost tussen de 129 NZD (€71,65) en 280 NZD (€155,55). Meestal zal het om niet meer dan 200 NZD (€111,10) gaan.
Ik vond dit niet nodig en heb min of meer m’n gevoel gevolgd. En dat zei: kopen en gaan met die banaan.
Achteraf had ik het toch liever gedaan, zeker ook omdat de wagen later tijdens m’n roadtrip issues kreeg waar ik het fijne niet van wist.
Zorg er verder voor dagelijks de olie, het koelwater en de banden te checken. Geen idee waar je precies op moet letten? Vraag dan om advies in een garage. Waarom zeg ik je dit? Ikzelf heb amper dingen gecheckt en ontdekte (veel te laat) dat de motorolie op was. Da’s dus knap gevaarlijk. Dat ik de motor niet finaal aan gort heb gereden, mag een wonder heten.
Waar kun je een voertuig kopen en verkopen?
Dit kan op automarkten, via garages, het hostel waar je verblijft of simpelweg via het gebruik van daarvoor bestemde Facebookgroepen.
Het laatste heb ik gedaan, en verliep supervlot. Enkele aanraders zijn de volgende Facebookgroepen:
- Dutchies in New Zealand
- New Zealand Backpackers
- Backpacker Cars New Zealanda
- Vans / Campervans | Bauy, Sell & Swap | NZ
- Christchurch Buy & Sell
- Sell/Buy/Trade Auckland
Ook is de Nieuw-Zeelandse variant van Marktplaats.nl aan te raden om ’s rond te neuzen: Trademe.co.nz. Al is mijn ervaring dat Facebook voor de korte termijn beter werkt en voordeliger is bovendien.
Facebook is namelijk waar het gros van de backpackers z’n spullen aanbiedt, Trademe is vooral populair onder Kiwi’s zelf. Kan wel betekenen dat de kwaliteit beter is, aangezien backpackers gemiddeld genomen niet al te best met hun gekochte wagens omgaan (laten we eerlijk wezen 😉 ). Al zal de keuring dat vanzelf wel uitwijzen.
Ik heb mijn auto in ieder geval binnen een dag gekocht en binnen een week verkocht, beide keren via Facebook.
Hoe zet je de auto of camper op je naam?
De ‘change of ownership’, oftewel het overschrijven van de auto op jouw of iemands anders naam, kun je online regelen of bij een Kiwibank Post Shop. Doe je dit online, dan is het voldoende als enkel de koper de gegevens invult.
Wat heb je nodig? Je rijbewijs plus het registratienummer van het voertuig.
Het is volledig gratis.
Waar sluit je een verzekering af?
Je hebt een auto, camper of wat dan ook gekocht én het voertuig staat inmiddels op je naam, al ben je er dan nog niet. Je zult tenminste een WA-verzekering af moeten sluiten. Dit is echter zo gepiept.
Doe het eventjes online via een partij als AA Insurance, die hebben een goede reputatie. Zo ben je in elk geval gedekt voor eventuele schade die je toebrengt aan derden.
De kosten liggen jaarlijks ergens tussen de 200 NZD (€111,10) en 600 NZD (€333,35).
Er is ook zoiets als de wegenwacht, al heb ik daar geen verzekering voor afgesloten. Dit kan eveneens via AA Insurance, mocht je dat willen. Kijk hiervoor op deze pagina.
Overigens kent men in Nieuw-Zeeland drie soorten auo-verzekeringen: ‘comprehensive’, ’third party fire and theft’ en ’third party’.
Welke auto’s en campers zijn gangbaar onder backpackers?
Ikzelf heb een Honda Odyssey gekocht, een begrip onder backpackers in Nieuw-Zeeland. De achterste twee rijen stoelen waren weggehaald en vervangen door een matras. Zo had ik dus als het ware een camper. Andere aanraders zijn:
- Een Toyota Estima; net wat groter, nieuwer en luxer dan een Odyssey.
- Wil je een busje, dan is een Toyota Hiace een goede zet.
Hiermee zeg ik overigens niet dat andere typen auto’s verkeerd zijn. De bovenstaande merken en uitvoeringen ben ik gewoon het vaakst tegengekomen. Een goed teken toch?
Daarnaast is het slim om te kijken welke types verhuurders aanbieden. Zij gaan normaal gesproken voor degelijke wagens.
In welke maanden zijn voertuigen het goedkoopst en wanneer het duurst?
Belangrijk om te weten is dat de prijs van een auto, behalve de staat ervan, grotendeels wordt bepaald door het seizoen waarin je ‘m koopt of verkoopt.
Zelf heb ik de Honda Odyssey halverwege maart gekocht en half mei weer verkocht. En ik kan je zeggen: om te verkopen is dat niet de meest gunstige maand. De winter begint namelijk in juni en er reizen dan simpelweg minder mensen met campervans rond. Het aanbod is in verhouding tot de vraag relatief groot.
Ik heb de Honda voor 2.100 NZD gekocht en uiteindelijk voor 900 NZD van de hand gedaan aan een Kiwi. Ik zeg ‘van de hand gedaan’ aangezien ik blij was ervan af te zijn. Er waren gaandeweg het avontuur namelijk de nodige gebreken ontstaan:
- Het stuur en de hele auto trilde tussen de 20 en 70 km/u.
- Bij het openen van het koelvloeistof-reservoir kwam er geen luchtdruk uit, wat kan duiden op een lek.
Met name het trillen van de auto en het stuur maakte de verkoop lastig. Je moet nagaan dat er volop aanbod is en er voor jou tien anderen in de rij staan. Op Facebook zag ik dezelfde auto als die van mij regelmatig geadverteerd voor 1.000 NZD of zelfs minder. 900 NZD in deze tamelijk treurige staat vond ik zodoende prima, helemaal aangezien ik 2 dagen later zou vertrekken naar Kuala Lumpur.
Overigens denk ik dat ik, bij het aanschaffen van de auto, goedkoper uit had kunnen zijn. Ik heb er maar één bekeken en heb ‘m na de inspectie direct gekocht. Wel is het me gelukt om 400 NZD van de vraagprijs af te krijgen, al denk ik dat ik zeker 200 NZD tot 400 NZD minder kwijt had kunnen zijn, wanneer ik wat langer zou hebben gezocht. Maar ik wilde gewoon lekker snel op pad.
Kopen is prijstechnisch interessant rond de winterperiode. Denk aan de maanden mei tot en met augustus. Je kunt bijvoorbeeld in augustus een auto kopen en deze vervolgens in de lente voor een hogere prijs doorverkopen. Zo maak je nog winst ook.
Doe thuis al wat voorwerk
Ik raad je aan om voor je in Nieuw-Zeeland bent al het nodige voorwerk te verrichten.
Wil je huren of kopen?
Op basis daarvan zoek je alvast wat advertenties en contacteer je verhuurders of verkopers. Zo kun je bij aankomst snel handelen, in plaats van alles daar te moeten doen (zoals ik deed). Qua kosten kan het bovendien hard oplopen.
Ik vond het verblijven in een druk (en best wel ranzig) hostel vol werkende backpackers niet echt chill moet ik zeggen. Toen dacht ik: had ik alvast maar een boel dingen uitgezocht. Gelukkig liep het voor mij alsnog vrij vlot, al kan het ook gerust een week of langer duren natuurlijk.
Zaken om rekening mee te houden tijdens het rijden
Je wist het waarschijnlijk al, maar in Nieuw-Zeeland rijden ze links. Kan effe wennen zijn! Zo sloeg ik rechtsaf op een rotonde, gelukkig zonder gevolgen.
Verder kom je vooral op smalle tweebaanswegen (zoals op de foto hierboven) en er vinden regelmatig ongelukken met toeristen plaats. Ben dus alert en doe geen gekke dingen. Wil je van het landschap genieten? Zet je bolide dan langs de kant en zwijmel niet weg achter het stuur.
Soms krijg je met figuren te maken die bumperkleven en ronduit zwaar op je zenuwen werken. Probeer je niet te laten intimideren en met een beetje geluk zal zo’n freak je rap inhalen.
Zo nu en dan kom je op tolwegen. Je betaalt ze online en wel via deze website.
Verder heb je geen internationaal rijbewijs nodig, je Nederlandse waarin een Engelse vertaling staat voldoet gewoon.
Is er iets loos met je voertuig? Laat het dan alsjeblieft checken en kies voor je veiligheid. Ik heb het aan den lijve ondervonden, toen ik zowat de hele dag onderweg was en in het donker de macht over het stuur verloor. Gelukkig reed ik langzaam en op een rustig plekje binnen de bebouwde kom. Mijn stuur trilde als een malle en ik had er niemand naar laten kijken, aangezien het einde van m’n reis in aantocht was. Ik had zoiets van: ach ja, het zit er bijna op. Het zal wel meevallen en ik ga er liever geen geld meer insteken. Dit zal ik in ’t vervolg wel anders doen door spoedig een ritje naar de garage te maken.
Ten slotte een inkopper al is ‘ie wel belangrijk: pak bijtijds je rust en ga niet dogmatisch door met rijden. Vergeet niet: je bent naar Nieuw-Zeeland gekomen om te genieten. Niet om in een razend tempo de boel te verkennen. Hoop ik tenminste 🙂 .
Heb jij nog vragen over het kopen van een auto of camper in Nieuw-Zeeland?
Hi Robbert,
Thanks voor de info, precies waar ik opzoek naar was. 🙂
Graag gedaan!